Analyse af IKEA's hjemmeside

Hej bloggen,

I dag vil vi kigge på at analysere Ikeas hjemmeside ved hjælp af Engholm og Klastrups model til analyse af hjemmesider.
Modellen kigger på purpose, technology/programming, interaction/use, appearance, experience og socio-cultural dimension.

Purpose omhandler formålet med en bestemt hjemmeside. Alt efter hvad formålet er, skal hjemmesiden leve op til nogle bestemte krav. Formålet for hjemmesiden og dens genre hører sammen. Bestemte genrer kommer nemlig med nogle bestemte forventninger som designet skal bøje sig for, for at møde brugernes forventninger.
I vores case eksempel med Ikeas hjemmeside er formålet med denne at sælge Ikeas produkter. Altså vil sådan noget som billeder af produkterne, information om forskellige priser, mulighed for at lægge varer i en “indkøbskurv” m.m. være at forvente på en sådan hjemmeside.
Efter disse krav er https://www.ikea.com/dk/da/ at betragte som værende en hjemmeside der er bygget op for at tjene formålet om at sælge møbler og diverse andre produkter.

Dog har Ikeas hjemmeside også andre funktioner end blot at tilføje produkter til en “indkøbskurv”. Ikea arbejder på at inspirere folk til hvordan de kan indrette deres hjem, selvfølgelig med Ikea-produkter. Hjemmesiden har blandt andet en ide-blog som selvfølgelig har til formål at sælge deres produkter, men dette sker gennem en slags “storytelling” hvor kunderne skal blive inspireret til at leve et nydeligt liv omgivet af nydelige møbler. Dette kan siges at være et “genrebrud”, da der her ikke kun er fokus på det typiske salg, men på drømmen om en bestemt Ikea-livsstil.

Technology/programming fokuserer på hvordan de teknologiske rammer bestemmes af modtageren. Herudover omhandler det også hvordan hjemmesiden rent teknisk er skruet sammen, om den er hurtig eller langsom. 
IKEAs hjemmeside er rent teknisk forholdsvis hurtig, i forhold til, at der er en del billedmateriale og 3D funktioner i form af valg for hvordan deres produkter og udstillinger skal repræsenteres på hjemmesiden. Den er simpel og overskuelig da der er anvendt et letforståeligt sprog og nem at navigere i, idet det er opdelt i temaer efter produkter, som gør det let tilgængeligt for kunder. Affordances er designet med hjemmesiden ved, at brugeren har forskellige muligheder for at navigere i forskellige ting og blandt andet at se rummene i 3D.  

Interaction/use handler om de forskellige måder, man kan benytte hjemmesiden på. Det kan eksempelvis være i form af knapper og links eller formularer som brugeren skal udfylde. Interaction/use måles på et område eller skala fra enkel interaktion til et gradvist mere kompleks interaktion, hvor enkel interaktion netop består af knapper og links, som fører brugeren videre til det ønskede sted på hjemmesiden, hvorimod et gradvist mere kompleks interaktion består af formularer brugeren skal udfylde. 
I forhold til IKEAs interaktion kan man sige, at de ligger midt på skalaen. Det vil sige, at hjemmesiden både har elementer fra enkel interaktion, men også elementer fra den gradvis komplekse interaktion, da deres interaktion både består af knapper, som fører den enkelte bruger videre på hjemmesiden. Knapperne benyttes til at hjælpe brugeren videre fra produkt til produkt, kategori, eller inspiration. Hjemmesiden indeholder dog også formularer, der skal udfyldes, hvis brugeren og dermed kunden ønsker at foretage et køb af et produkt eller oprette en profil på hjemmesiden.

Appearance omhandler de grafiske elementer på hjemmesiden såsom sidelayout, typografi, farver, grafiske funktioner og rummelighed, altså opstår f.eks. 3D nogle steder på siden. Derudover så handler appearance også om den skabte atmosfære på hjemmesiden, denne kan blive skabt af bl.a. Musik og lyd. Appearance er dermed det fysiske udseende, som brugerne oplever når de besøger hjemmesiden. 
I forhold til Ikeas hjemmeside så benyttes de ikoniske farver gul og blå som primære farver udover det sorte i overskrifterne. IKEAs sidelayout er forholdsvis simpelt så forbrugerne har de bedste forudsætninger for at kunne navigere rundt på siden og finde de produkter som de søger. Det simple layout afspejler ikeas enkle produkter, som er for alle typer af forbrugere. Ikea benytter rigtig mange farverige og inspirerende billeder hvor forbrugerne kan få ideer og inspiration til hvordan Ikeas produkter kan benyttes i indretningen. Hjemmesiden er mere praksis og indeholder dermed heller ikke vilde grafisk elementer, men er så brugervenlig som muligt for flest mulig brugere. 

Experience reflekterer over forbrugernes individuelle og samlede oplevelse ved brug af hjemmesiden. Dette bestemmes af ovenstående tre elementer: technology, interaction og appearance. 
Det øgede fokus på visuel visning af produkterne gennem både billedmateriale og 3D funktioner medvirker til et indtryk af Ikeas hjemmeside som værende overskuelig og nem at navigere rundt på. Dog kan Ikeas store produktsortiment gøre det langsommeligt for forbrugeren at navigere igennem hjemmesiden, da der kan være langt fra forsiden til den endelige produkt side, det kræver derfor en vis tålmodighed for forbrugeren at komme til det ønskede produkt. Det konsekvente brug af de ikoniske farver er dog med til at give forbrugeren en følelse af genkendelighed. Derudover er layoutet relativt simpelt hvilket kan være med til at gøre hjemmesiden overskuelig og overkommelig for de fleste.

Experience kan dog være svært at vurdere da det er subjektivt for den enkelte hvordan han/hun oplever hjemmesiden.

Socio-cultural dimension omhandler hvordan forskellige typer af brugere påvirker brugen af hjemmesiden.

Ikeas hjemmesides socio-kulturelle kontekst er indenfor boligindretning med salg af diverse bolig artikler. Ikea opererer med en stor målgruppe og derfor afhænger den enkelte forbrugers oplevelse af hjemmesiden af deres individuelle præferencer. En studerende vil formentlig have en anden oplevelse af hjemmesiden end en familiefar. 

Kommentarer

  1. Hej!
    Det ser ud til, at i har fået lavet en rigtig fin og grundig analyse. I bør dog være opmærksomme på, at jeres tekstformat manifesterer sig på lidt underlig vis på vores respektive skærme - ingen af dem er særlig hensigtsmæssig.
    Mvh. gruppe 6

    SvarSlet
  2. Hejsa!
    Ligesom gruppe 6 siger, så er der sket noget mærkeligt ved teksten. Dette har vi også set ved vores egen blog, hvis vi har kopieret direkte fra docs og så til blogger. Et lille tip - kopier det over i word først og så kopier det derfra til blogger, af en eller anden grund virker det!
    Det er en rigtig god analyse i har lavet, dog kunne vi godt have ønsket os et billede af hjemmesiden i stedet for logoet.
    Bis dann!

    SvarSlet
  3. Hej med jer
    God case. I kommer godt omkring de første fem punkter, hvor jeres pointer virker ret systematiske. Det sociokulturelle fremstår til gengæld meget tyndt, er jeg nødt til at sige. Når I er inde på det subjektive ifm. experience, så kunne I måske med fordel have tænkt på affordance-teorien og hvad den har at sige om individuelle oplevelsespotentialer?

    1. I nævner selv det gule og blå farveskema - hvad tænker I der er den æstetiske ambition med dette?
    2. Hvilken rolle spiller IKEA i samfundet, og hvordan kommer det til udtryk i forskellig brug af hjemmesiden?

    Kh Thomas

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag